Azman Sulaiman

Saya seorang LELAKI ;-)

  • Pasar Pagi, Pasar Malam, Pasar Hari Dan Pasar Tani Daerah Kerian


    SENARAI PASAR MALAM DALAM KAWASAN MAJLIS DAERAH KERIAN

    1 Isnin 4.30 Petang – 7.00 Malam Simpang Tiga Selinsing

    2 Isnin 4.30 Petang – 7.00 Malam Taman Indah Jaya, Kampung
    Jaya, Balik Bukit

    3 Isnin 5.00 Petang – 10.00 Malam Pekan Bagan Serai

    4 Selasa 4.00 Petang – 10.00 Malam Pekan Bukit Merah

    5 Selasa 4.30 Petang – 7.00 Malam Pekan Alor Pongsu

    6 Selasa 5.00 Petang – 10.00 Malam Pekan Tanjung Piandang

    7 Rabu 6.00 Petang – 10.00 Malam Jalan Pantai Kuala Kurau

    8 Khamis 4.00 Petang – 8.00 Malam Taman Kerian Permai, Parit
    Buntar

    9 Khamis 4.30 Petang – 9.00 Malam Pekan Sungai Baru, Tanjung
    Piandang

    10 Khamis 4.30 Petang – 7.00 Malam Pekan Selinsing

    11 Khamis 5.00 Petang – 9.00 Malam Sungai Gedong

    12 Jumaat 5.00 Petang – 11.00 Malam Pekan Lama Parit Buntar

    13 Sabtu 4.00 Petang – 10.00 Malam Pekan Batu Lima Jalan Baharu,
    Parit Buntar

    14 Sabtu 4.30 Petang – 7.00 Malam Pekan Semanggol

    15 Sabtu 4.30 Petang – 7.00 Malam Pekan Sungai Baru, Selinsing

    16 Sabtu 5.00 Petang – 9.00 Malam Bandar Lembah Beriah

    17 Ahad 4.30 Petang – 7.00 Malam Tebuk Panchor

    18 Ahad 5.00 Petang – 8.00 Malam Pekan Kuala Kurau

    SENARAI PASAR PAGI DALAM KAWASAN MAJLIS DAERAH KERIAN

    1 Isnin 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pekan Tanjung Piandang

    2 Selasa 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pekan Semanggol

    3 Rabu 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pekan Batu Lima

    4 Rabu 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pekan Simpang Empat Semanggol

    5 Khamis 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Masjid Tinggi

    6 Sabtu 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pekan Alor Pongsu

    7 Sabtu 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pekan Bagan Tiang

    8 Ahad 7.00 Pagi – 11.30 Pagi Pekan Titi Serong

    9 Ahad 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Sungai Gedong

    SENARAI PASAR HARI DALAM KAWASAN MAJLIS DAERAH KERIAN

    1 Setiap Hari 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pekan Tanjung Piandang

    2 Setiap Hari 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pekan Kuala Kurau

    3 Setiap Hari 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Lorong Keramat, Bagan Serai

    4 Setiap Hari 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pasar Awam, Bagan Serai

    5 Setiap Hari 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Jalan Pasar, Parit Buntar

    6 Setiap Sabtu Dan Ahad 8.00 Pagi – 11.00 Pagi Pasar Awam Parit Buntar

    SENARAI PASAR TANI DALAM KAWASAN MAJLIS DAERAH KERIAN

    1 Selasa 5.00 Petang – 8.00 Malam Pasar Tani Taman Kerian Parit Buntar

    2 Rabu 5.00 Petang – 8.00 Malam Pasar Tani Taman Kerian Parit Buntar

    3 Jumaat 4.00 Petang – 7.00 Malam Pasar Tani Pusat Bandar Bagan Serai (1 produk 1 kampung)
  • Tenang


    Tenang di penghujung usia 30 an.

    Masa saya umur 27 tahun, saya tengok rakan sekerja saya yang sudah masuk ke usia 37 tahun ke atas ni, memang 'temper' selalu. Saya tak faham kenapa. Benda kecil pun boleh melenting.

    Asyik melenting sahaja!

    Tapi bila saya yang berada di tempat mereka sekarang ini, barulah saya faham.

    Mereka yang berusia 36 tahun nak ke usia 40 tahun ini, mamang Allah uji kesabaran Tahap 6 lah 😌😅. Kaw kaw punya!

    Usia 36, 37 dan 38 tu memang kemuncaklah senang cerita. Tak kira lelaki atau perempuan.
    Cuba kalian tengok sendiri rakan sekerja yang dalam lingkungan usia 36, 37, 38 dan 39 tahun.
    Tak pun cuba kalian semak diri sendiri.

    Diusia itulah juga penentu bagaimana sikap kalian nanti apabila mencecah usia 40 tahun!

    Pang!!

    Masa usia 36, 37, 38 dan 39 tahunlah ujian bertalu-talu.

    Kesihatan.
    Keluarga.
    Sahabat.
    Kerjaya.
    Ibubapa.
    Adik-beradik.
    Ipar duai.
    Kebendaan.

    Sampai kalian akan rasa macam tak cukup tanah nak berlari 😅.

     You have to face it!

    Masa inilah ada yang rumahtangga goyang.
    Masa inilah ada rumahtangga yang gagal.
    Masa inilah ada yang hilang kerjaya.
    Masa inilah ada yang mula sakit-sakit.
    Masa inilah ada yang dikhianati sahabat sendiri.
    Masa inilah ada yang berada dalam dilema macam-macam hal.
    Masa inilah kenderaan rosak.
    Masa inilah rumah yang beli 5 tahun lepas dah kene 'repair' sana sini.
    Masa inilah anak-anak membesar dan banyak akal.

    Ya! Usia 36 tahun sehingga usia 39 tahun ini adalah usia kemuncak ujian Allah paling dahsyat!

    Menguji keimanan.
    Menguji kesabaran.
    Melatih diri dengan reda dan ikhlas.
    Mendidik hati belajar memaafkan dan melupakan.
    Mengajar diri menjadi lebih beriman.

    Kenapa? Kenapa semua ini berlaku?

    Tidak lain tidak bukan, jawapannya adalah
                 
    - ALLAH SAYANG-

    DIA jemput kita perlahan-lahan untuk meniti usia 40 dengan tenang. Bersedia untuk masuk ke alam lebih dewasa. Meninggalkan usia fasa muda yang lalu.

    DIA nak kita sujud dan istighfar kepadaNya atas silap dan kealpaan yang lalu. 30 tahun hidup di dunia. Apa yang kita sudah buat?

    Masuk sahaja usia 40 tahun, ALL IS NEW!

    Hati lebih sabar.
    Hati lebih tenang.
    Hati lebih ikhlas.
    Hati lebih tawaduk.

    Hidup lebih bahagia.
    Hidup lebih sempurna.
    Hidup lebih nampak arah tujunya.
    Hidup lebih mensyukuri nikmat dan reda dengan kekurangan.

    Kerana Allah sayang, dia jentik dengan ujian sebagai teguran. Dia suruh kita bersedia ke alam kekal.

    Masuk usia 40, sepatutnya kita sudah tenang. Sudah tidak fikir lagi hal-hal dunia. Sudah tidak kelam kabut lagi dengan urusan dunia. Semua amalan diikhlaskan untuk akhirat kelak. Sedetik lebih pun tidak akan mengeluh.

    Semua urusan diniatkan ibadah.
    Sudah mula ke rumah Allah.
    Sudah mula perbaiki diri.
    Sudah mula perbaiki solat.
    Sudah mula perbaiki akhlak dan adab.
    Sudah mula perbaiki tutur kata agar tidak menyakiti hati orang lain.

    Itu pun, jika kalian selesai dengan jayanya menduduki 'final exam sebelum usia 40' 😌.

    Take a second to think about how blessed you are.

    Tapi, jika kita ini asyik mengulang silap yang lepas, diusia 40 nanti tidak ada yang berubah. Macam itu sahajalah. Rugi.

    Nabi Muhammad, Allah tingkatkan darjatnya di usia 40 kepada Rasulullah. Baginda mula berdakwah secara terang. Sebelum menjadi Rasulullah, berapa kali baginda dihina dan dikasari. Baginda sabar.

    Hidup ini, yang perlu ditanam dan pasak dalam hati adalah sabar. Yang perlu diamalkan setiap malam adalah tahajud. Yang perlu dizahirkan dengan bibir adalah kata-kata yang tidak menyakiti hati orang lain. Yang perlu dihulurkan oleh tangan adalah pemberian tanpa balas. Yang perlu dilihat oleh mata adalah kesilapan sendiri. Yang perlu ada dalam hati hanya Tuhan Yang Maha Esa.

    Apa juga yang kita miliki setelah 30 tahun hidup, waktu inilah kita akan mula buat pilihan, buang atau kekal. Ambil yang baik, atau kekalkan yang tidak baik.

    Jangan tidak percaya, segala ujian akan berulang lagi dan lagi. Ketika itu, kita akan hadapi dengan lebih tenang. Kerana apa? Kerana kita sudah ada pengalaman itu. Tuhan sudah didik kita bagaimana mahu hadapinya. Tuhan sudah beri pengajaran pada pengalaman yang lepas. Segalanya tidak lain tidak bukan, hanyalah untuk perbaharui iman yang kian kusam. Bukankah iman kita ini boleh bertambah dan berkurangan. Itulah fungsi ujian!

    Baik, 'kan Allah
    .
    .
    .
    Yes. Life is simple. Do good and good will come to you.

    Please share it to save more people out there.
    Kita pun copy paste juga 😊
  • Gambar Homestay Bukit Merah

    Suria Apartment Bukit Merah Laketown Resort (Blok A)

    Studio





    1 Bilik + Ruang Tamu





    Sila whatsapp untuk tempahan
    (klik link di bawah)

  • JJCM Negeri Melaka

    Coconut Shake Klebang

    Kedai makan yg viral di Melaka. Banyak lagi sebenarnya. 😀😀🥰🥰🥰🥰😋 Dan berubah ubah dari masa ke semasa.

    1) Coconut Shake Klebang ( Tengah hari)
    2) Manggo Float ( Tengah hari)
    3) Asam Pedas Claypot Pasar Borong ( Malam)
    4) Ikan Bakar Muara Sungai Duyong ( Malam)
    5) Ikan Bakar Parameswara ( Malam)
    6) Warung Hijau Rojak Sotong ( Petang)
    7) Kari Kambing Seylon (Pagi)
    8.) Kuih Udang Alor Gajah (Petang)
    9) Warong Kopi Manggis ( Pagi)
    10) Mee Bodoh Pak Hassan ( Pagi)
    11) Nasi Lemak Ujong Pasir ( Petang)
    12) Char Kuey Teaw Stesen Kandang ( Malam)
    13) Kueh Keria Antarabangsa (Tengah Hari)
    14) Lontong Singapura ( Pagi)
    15) Melantak Steak (Petang)
    16) Nasi Lemak Kg Morten ( Malam)
    17) Cendol Kg Hulu ( Tengah hari)
    18) Satay Kg Jawa ( Tengah Hari)
    19) Asam Pedas Hjh Rahmah ( Tengah Hari)
    20) Roti Canai Kayu Arang ( Pagi)
    21) Lempeng Batu Tenggek ( Petang)
    22) Mee Gemok depan Penjara ( Petang)

    Tempat ni semua korang hanya perlu WAZE je.. 😀 ikut nama kedai yg diatas ni. 😀😃

    SELAMAT MENJAMU SELERA. 😃

    Sumber - Diari Melaka
  • Mencari Ketenangan Jiwa


    Baru-baru ini, semasa memandu kereta saya berbual-bual dengan isteri. Saya cakap,

    " kita buat baik dengan orang, kita harap Allah akan baik pada kita. Kita harap Allah akan tolong kita disaat kita memerlukan. Kita harap Allah akan mudahkan urusan kerja kita. Sebab itu apabila kita buat sesuatu, jangan fikir tentang manusia. Jangan fikir tentang apa yang mereka akan balas. Nanti hati kita tidak tenang. Cuba aza tengok, dalam keadaan terkejar-kejar kita mengurus kerja yang bertimpa-timpa, Alhamdulillah, akhirnya kerja kita selesai dan dimudahkan-Nya.

    Sambil isteri saya mendengar, dia mengangguk dan mengesat air matanya. Saya faham, dia bersetuju dengan apa yang saya katakan..

    Dalam hidup ini, kita perlu tahu memujuk hati agar kita tenang berhadapan dengan ujian hidup. Saya lihat, selagi mana kita bertahan dan mengelak daripada merungut, Insya-Allah kita akan menikmati ketenangan. Kita juga dapat mengelakkan diri daripada menyakiti orang lain walaupun Kadang-kadang kita sedang disakiti. Apa yang lebih istimewa lagi, kita dapat rasakan Allah telah menolong  dan memudahkan urusan kita.

    Moga Allah mendidik hati-hati kita menuju kebaikan. Kita bukan baik, tetapi sedang berusaha untuk menjadi baik. Moga Allah reda dengan kita dan itulah kebahagiaan sebenar dalam hidup..

    Insya-Allah

    Wallahua’lam

    Sumber: Fb
  • Tingkat Pahala Sedekah


    Kisah yg mengetuk Hati..
    SubhanaLLAH, masyaALLAH ❤

    Suatu hari ada seorang pengemis mengetuk pintu rumah Rasulullah Saw. Pengemis itu berkata:
    "saya pengemis ingin meminta sedekah dari Rasulullah."
    Rasulullah bersabda:
    "Wahai Aisah berikan baju itu kepada pengemis itu". Sayyidah Aisyah pun akhirnya melaksanakan perintah Nabi.
    Dengan hati yang sangat gembira, pengemis itu menerima pemberian beliau, dan langsung pergi ke pasar serta berseru di keramaian orang di pasar: "Siapa yang mau membeli baju Rasulullah? ". Maka dengan cepat berkumpullah orang-orang, dan semua ingin membelinya.

    Ada seorang yang buta mendengar seruan tersebut, lalu menyuruh budaknya agar membelinya dengan harga berapapun yang diminta, dan ia berkata kepada budaknya: jika kamu berhasil mendapatkannya, maka kamu merdeka. Akhirnya budak itupun berhasil mendapatkannya. Kemudian diserahkanlah baju itu pada tuannya yang buta tadi.

    Alangkah gemberinya si buta tersebut, dengan memegang baju Rasulullah yang didapat, orang buta tersebut kemudian berdoa dan berkata:
    "Yaa Rabb dengan hak Rasulullah dan berkat baju yg suci ini maka kembalikanlah pandanganku".
    MaaSyaa Allah...dengan izin Allah, spontan orang tersebut dapat melihat kembali.

    Keesokan harinya, iapun pergi menghadap Rasulullah dengan penuh gembira dan berkata:
    "Wahai Rasulullah... pandanganku sudah kembali dan aku kembalikan baju anda sebagai hadiah dariku".
    Sebelumnya orang itu menceritakan kejadiannya sehingga Rasulullah pun tertawa hingga tampak gigi gerahamnya.

    Kemudian Rasulullah bersabda kepada Sayyidah Aisyah:
    "Perhatikanlah baju itu wahai Aisyah, dengan berkahNya, ia
    telah mengkayakan orang yang miskin, menyembuhkan yang buta, memerdekakan budak dan kembali lagi kepada kita."

    Subhanallah...

    Al-Imam as-Suyuti menyebutkan dalam salah satu kitabnya bahwa pahala shadaqah itu ada 5 macam:

    أَنَّ ثَوَابَ الصَّدَقَةِ خَمْسَةُ أَنْوَاعٍ : وَاحِدَةٌ بِعَشْرَةٍ وَهِيَ عَلَى صَحِيْحِ الْجِسْمِ ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِيْنَ وَهِيَ عَلَى الْأَعْمَى وَالْمُبْتَلَى ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِمِائَةٍ وَهِيَ عَلَى ذِي قَرَابَةٍ مُحْتَاجٍ ، وَوَاحِدَةٌ بِمِائَةِ أَلْفٍ وَهِيَ عَلَى الْأَبَوَيْنِ ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِمِائَةِ أَلْفٍ وَهِيَ عَلَى عَالِمٍ أَوْ فَقِيْهٍ اهـ
    (كتاب بغية المسترشدين)

    "Sesungguhnya pahala bersedekah itu ada lima kategori :
    1) Satu dibalas sepuluh (1:10) yaitu bersedekah kepada orang yang sehat jasmani

    2) Satu dibalas sembilan puluh (1:90) yaitu bersedekah terhadap orang buta, orang cacat atau tertimpa musibah, termasuk anak yatim dan piatu

    3) Satu dibalas sembilan ratus (1:900) yaitu bersedekah kepada kerabat kaum keluarga serta saudara

    4) Satu dibalas seratus ribu (1: 100.000) yaitu sedekah kepada kedua orangtua

    5) Satu dibalas sembilan ratus ribu (1 : 900.000) yaitu bersedekah kepada orang yg alim atau ahli fiqih.
    [Kitab Bughyatul Musytarsyidin]

    Semoga Allah SWT memudahkan kita untuk bermurah hati, suka bersedekah dengan ikhlas. Aamiiiin...